آنتی اسکالانت

دوشنبه 4 شهريور 1398
19:00
مهدی

آنتی اسکالانت چیست

آنتی اسکالانت موجب می شود که اثرات ناشی از ته نشینی نمک های محلول در آب در دستگاه RO کم شود. با گذشت زمان به دلیل وجود نمک های محلول در آب ورودی به دستگاه های تصفیه آب به سبک اسمز معکوس و آب شیرین کن و باعث گرفتگی و رسوب در روزنه های میکرونی پلی آمید ممبران های اسمز معکوس و در اصطلاح پدیده scalling تشکیل میابد . از آن دسته موادی که باعث می شود بر پوسته پلی آمید ( ممبران ) رسوب تشکیل شود، باید به کربنات کلسیم (caco3) ، سولفات کلسیم (CaSO4) ، سولفات باریم (BaSO4) و سولفات استرونیوم (SrSO4) اشاره کرد. رسوب های سیلیکا (Sio2) و فلورایدکلسیم (CaF) کمتر به وجود می آیند اما دردسر ساز می باشند، جهت پیشگیری این نمک های محلول در آب بر روی ممبران به آب آنتی اسکالانت تزریق می شود.

آنتی اسکالانت نوشته ای به انگلیسی

موادی برای پایین آوردن اثرات رسوب از گرفتگی روزنه های غشای اسمز معکوس توسط نمک های محلول در آب به کار گرفته می شود، آنتی اسکالانت در طول عمر مفید ممبران تاثیر بسزایی دارد و از تعویض های زود هنگام فیلتر های مصرفی پیشگیری می کند. احیاء آنتی اسکالانت روی سطح ممبران از به وجود آمدن رسوب و ته نشینی مواد پیشگیری میکند، گسترده ترین مشکل در افت تولید و افزایش TDS آب خروجی می باشد که دلیل اصلی آن هم به وجود آمدن رسوب بر روی ممبران می باشد. متاسفانه عدم آشنایی تولید کننده ها و دارندگان دستگاه تصفیه نسبت به آنتی اسکالانت، مشکلات بسیاری برای سیستم دستگاه تصفیه آب به وجود می آورد. با توجه به نبودن نظارت خاصی بر مواد ضد رسوب (آنتی اسکالانت)، ماده های تقلبی زیادی در بازار یافت می شود.

دستگاه اسمز معکوس

آنتی اسکالانت به آلوده کننده های موجود در آب متصل می شود و از اتصال و چسبندگی آنها به سطح ممبران پیشگیری می نماید، آنتی اسکالانت آلوده کننده ها را از داخل ممبران گذر می دهند و همراه پساب از سیستم خارج می نمایند. میزان مصرف، عملکرد و کاربرد آنتی اسکالانت به کیفیت آب ورودی به سیستم های اسمز معکوس محاسبه و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده می شود. آنتی اسکالانت ها معمولا قبل از فیلتر کارتریج احیاء می شوند و چون دارای بار الکتریکی منفی می باشند جذب کریستال های رسوب با بار مثبت می شوند و موجب می شوند که رسوب ها دیگر تشدید نشوند، در واقع آنتی اسکالانت رسوب را از بین نمی برد، بلکه سرعت به وجود آمدن رسوب را می کاهند تا رسوب به راحتی شکل گیری نکنند و توسط آب حل شده و از سطح ممبران شسته شوند.

کاربرد آنتی اسکالانت

1. در پیشگیری از TOCHAL R40 به وجود آمدن رسوب های غیر آلی به ویژه کربنات کلسیم ، سولفات ها و آهن.

2. جهت پیشگیری از به وجود آمدن رسوب روی ممبران های دستگاه اسمز معکوس و سیستم های نانو فیلتراسیون بسیار تاثیر گذار است.

3.آنتی اسکالانت در محدوده گسترده از شرایط عملکرد دستگاه و تا اندیس لانژلیر حدود 3 مقدار ph بین 5 تا 8.5 و مقدار سیلیکای حدود 100ppm در آب خام موثر می باشد.

عوارض آنتی اسکالانت بی کیفیت و دردسرهای استفاده از آن

افزایش مقدار نمک های محلول در آب خروجی از دستگاه

آنتی اسکالانت نا مرغوب موجب پایین آمدن ظرفیت تولید می شود

بالا رفتن برق مصرفی ناشی از افزایش میزان آمپر

شستشوی تعداد دفعات بیشتر دستگاه در اثر گرفتگی

باعث فشار زیاد بر پمپ های طبقاتی

پایین آمدن طول عمر در ممبران ها

کم شدن گنجایش تولید

پایین امدن طول عمر پمپ

تعویض زود هنگام فیلتر

بهترین شیوه استفاده از آنتی اسکالانت

میزان درصد دقیق محلول به آنالیز فیزیکی، شیمیایی، میکروبی آب ورودی به دستگاه ROبستگی دارد. آنتي اسكالانت به علت وجود نمک های محلول در آب ورودی مانند: کربنات کلسیم(CACO3) ،سولفات کلسیم (CASO4)،سولفات باریم(BASO44) و… برای پیشگیری از رسوب این نمک ها در سطح ممبران ها به نسبت دوز مناسبی (بنا بر طراحی سیستم تصفیه آب) ماده ضد رسوب به عنوان آنتی اسکالانت Antiscalant به آب ورودی سیستم تصفیه آب اضافه می گردد.

به صورت پیوسته و در محل نصب فیلتر کارتریج احیاء می شود. حدود 3 ppm یعنی 3 گرم به ازای هر متر مکعب آب خام (ورودی) دستگاه اسمز معکوس از طریق سیستم احیاء مواد شیمیایی که روی دستگاه RO وارد می شود. مقدار احیاء توسط درجه تزریق پمپ و غلظت محلول ساخته شده تنظیم می شود. مقدار دقیق احیاء با توجه به آنالیز آب خام و مقدار بازیابی سیستم اسمز معکوس محاسبه می گردد.

استفاده نکردن از آنتی اسکالانت در سیستم های اسمز معکوس باعث

پایین آمدن عمر ممبران و تعویض زودهنگام و در نتیجه تخریب آن

پایین آمدن تولید و کیفیت آب تصفیه شده

اضافه شدن هزینه بهره برداری از دستگاه اسمز معکوس


[ بازدید : 24 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آنتی اسکالانت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]